Byen vokser
Over de seneste årtier er befolkningstallet i hovedstaden steget kraftigt. Siden 1990 er der kommet mere end 184.000 flere borgere i Københavns og Frederiksberg Kommune og væksten forventes at fortsætte i de kommende årtier. Områder som f.eks. Nordhavn, Refshaleøen og Kløverparken forventes at opleve stor befolkningsvækst. Derfor skal metrolinje M5 være med til at sikre effektiv kollektiv transport til de nye bydele og eksisterende områder.
D. 4. maj 2023 besluttede Københavns borgerrepræsentation , at Metroselskabet skal igangsætte miljøkonsekvensvurderingen af den nye metrolinje M5.
Vi foretager undersøgelser
Som led i planlægningen og miljøkonsekvensvurderingen af M5, pågår der i øjeblikket følgende undersøgelser:
- Arkæologiske forundersøgelser
- Geotekniske forundersøgelser
- Naturundersøgelser
Undersøgelserne varierer fra sted til sted og kan inkludere observationer, opmålinger og boringer.
Hvis du har spørgsmål til undersøgelserne, kan du kontakte os via nabo@m.dk eller telefon +45 7230 2020
Lang idefasehøring om mere metro
Før miljøkonsekvensvurderingen blev sat i gang, afholdt Københavns Kommune i efteråret 2022 en otte uger lang idefasehøring for den mulige metrolinje, M5.
I idefasehøringen blev to forslag til udformningen af metrolinjen præsenteret.
Forslagene bygger på, at et politisk flertal i Folketinget og Københavns Borgerrepræsentation har ønsket en løsning for, hvordan en ny metrolinje kan understøtte byudviklingen i de nye områder på Refshaleøen, Lynetteholm samt Kløverparken. Den nye metrolinje skal samtidig afhjælpe de trængselsproblemer, der allerede i dag præger trafikken mellem Amager og det øvrige København.
Forundersøgelse af metrolinjer
Forud for idefasehøringen blev Metroselskabet bedt om at undersøge mulige metrolinjer, der kunne binde Lynetteholm sammen med resten af byen på en bæredygtig måde. Forundersøgelsen blev afsluttet efter godt halvandet års analyser, og de nye linjeføringsforslag, der indgår i idefasehøringen, er baseret på disse.
Resultaterne kan læses i Metrobetjening til Lynetteholm resumerapport eller i selve udredningsrapporten samt bilaget med tekniske tegninger for en mere udførlig beskrivelse.
Hvordan bliver nye linjer besluttet?Yderligere undersøgelse
Som opfølgning på idefasehøringen er der i udredningsfasen blevet udarbejdet et tillægsnotat (supplement til forundersøgelsen).
Notatet kommer bl.a. ind på en ny løsning, hvor større dele af Amager stationsbetjenes end i tidligere undersøgelser.