Metroselskabet sætter barren højt i arbejdet med bæredygtighed og innovation

Metroen er det mest eftertragtede bæredygtige mobilitetstilbud i hovedstaden. Grundet metroens mange passagerer og lange levetid har din rejse med metroen et lav CO2-aftryk ift. andre el- og fossil transportmidler i byen. Bæredygtighed er ikke kun integreret i metroen som transportmiddel, men også i Metroselskabets organisation, projekter og ambitioner, som er indlejret i forretningsstrategien. Metroselskabets tilgang til bæredygtighed er holistisk med alle tre parametre – sociale, miljø, og økonomisk, hvor innovation spiller en afgørende rolle, da det gør os i stand til at nå selskabets klimamål. ​ 

Fremtidens metro er mere bæredygtig end fortidens metro. Alle fokusområder i forretningsstrategien integrerer bæredygtighedsparametre og sikkerhed, hvilket sikrer en forward-thinking og kompetent organisation.
Dette illustreres i figuren, hvor de tre bæredygtighedsparametre – miljø, sociale, og økonomi overlapper med forretningens fokusområder. Sikkerhed og organisation danner fundamentet for, hvordan Metroselskabet stræber efter at være frontfigurer i feltet.

Metroselskabet står som en organisation, der tager ansvar for sin forretning og dens påvirkning på vores omverden. 

Bæredygtighedsmodel

Innovationsprogrammet

Metroselskabet er født innovative. Helt fra indførelsen af de første førerløse toge i Danmark til måden vi undersøger nye løsninger og alternative materialer. Det er en del af vores fundament og den tilgang, vi tager med os ind i vores arbejde. Innovation spiller en essentiel rolle, da vi kan ikke løse morgendagens problem med fortidens løsninger.  

Vi ser innovation som en drivkraft til at udvikle og levere verdens bedste metro samt det bedste og mest klimavenlige mobilitetstilbud til vores passager. 

Gennem innovation kan vi skabe en metro med mest mulig samfundsværdi og mindst muligt klimaaftryk.

Samarbejde med omverdenen

Samarbejde med omverdenen

Metroselskabet har et ansvar i at udvikle fremtidens bedste mobilitetsløsning, og dette kan vi kun gøre ved at blive ved med at insisterer på at udfordre business as usual, for at udvikle og innovere på fremtidens løsninger. Det gør vi allerede internt i organisationen, dog ser vi ser en styrke i, at have et tæt samarbejde med omverdenen.

Vi samarbejder med alt fra universiteter og vidensinstitutioner til virksomheder, producenter og andre infrastrukturudbydere. Det kan både være igennem forskning, samarbejde med PhD-studerende, samt udvikling af nye løsninger.
Nedenfor har vi samlet nogle eksempler på et udvalg af de projekter, vi har lavet i samarbejde med eksterne.

Vi har en forpligtelse i at dele ud af den viden og de erfaring, vi har skabt over de seneste 20 års konstruktion af metronetværket. Samtidig er altid åbne for nye samarbejder, og ser frem til, at høre fra jer.

Klimaaftryk

Metroselskabet har en strategiske ambition om, at halvere klimaaftrykket ved etablering af nye metroprojekter sammenlignet med tidligere etablerede metrolinjer. Særligt gennem reduktion af materialeforbrug og gennemføre massive indsatser i design, anlægsmetoder og materialevalg. Dette indebærer både anvendelse af eksisterende løsninger samt behovet for at udforske nye, innovative metoder i samarbejde med rådgivere og entreprenører. Mens visse klimainitiativer kan medføre økonomiske besparelser, forventes andre at medføre omkostningsforhøjelser, f.eks. ved reducering af materialeforbruget. 

Launch from surface

Launch from surface

Efter flere metrobyggeri har vi lært mere om Københavns geologi, hvilket betyder at nye bygge metoder kan tage i brug. For eksempel som at undgå store skakter til at placere TBM (tunnelboremaskiner) under jorden.

Læs om Launch from Surface

Biodiversitet

Biodiversitet er et blomstrende nyt felt for Metroselskabet, der omfatter både lokal og global biodiversitet og er tæt knyttet til forbrug af ressourcer. 

Biodiversitet
Geopolymer concrete

Geopolymer beton

Metroen kan ikke bygge uden beton, men hvordan kan vi bruge beton som har et lavere klimaaftryk. Det kan vi blandt andet ved at kigge nærmere på beton skabt af geopolymer - en slags uorganiske polymerer bestående af mineraler, der typisk stammer fra affaldsstrømmene i mineindustrien og kraftværker. Det åbner dermed unikke muligheder for at skabe værdi ud af mineaffald, der ellers ville udgøre en trussel mod miljøet

Passagerer

Udbygge og styrke metroens position, så metroen bliver ved med at være det mest eftertragtede mobilitetstilbud i hovedstaden.  

Det er vigtigt, at kunderne oplever Metroselskabets tilbud som attraktiv, inkluderende og sikrer, så alle kan benytte transportløsningen til arbejde og i fritiden. Udover transport fra A til B består rejsen af stemninger og indtryk, baseret på de mange menneskelige interaktioner, designløsninger og visuelle materialer. 

Vi arbejder løbende på, at kerneydelserne er inkluderende og relevante for nutidige såvel som kommende passagerer. 

Tilgængelighed

Tilgængelighed

For at sikre, at alle nuværende og fremtidige kunder oplever at være inkluderet, arbejder selskabet på en tilføjelse til det eksisterende Tilgængelighedspanel for at involvere f.eks. borgere som identificerer sig som LGBT+, minoritetsetniske borgere, børn eller andre der kan have særlige behov. 

Cykelparkering

Mobilitet i København er anderledes end andre storbyer med mange rejser på cyklen. Der er det vigtigt, at metroen tilpasser sig til sin kontekst og bliver en 'Københavnsk Metro' hvor blah blah blah

Cykel

Bygherrerollen

Metroselskabet har som mål om, at metrobyggeriet skal foregå på ordentlige vilkår med respekt for den danske model. Derfor arbejder vi med en helhedsorienteret indsats om løn- og arbejdsvilkår på metrobyggeriet og i metrodriften. Det indebærer dels, at alle vores større kontrakter indeholder social- og arbejdsklausuler. Dels indebærer det, at vi arbejder aktivt med oplysning og forebyggelse igennem partnerskaber med entreprenørerne og arbejdsmarkedets parter.  

Som bygherre arbejder Metroselskabet også målrettet for, at der kan tiltrækkes dygtige medarbejdere, som føler sig trygge på byggepladsen og i samarbejdet med kollegerne, uanset deres køn, etnicitet, seksuelle orientering eller andre forskelle. Derfor sørger Metroselskabet for at der løbende integreres social bæredygtighed og social ansvarlighed i samarbejdet med entreprenørerne og operatører, gennem videreudvikling af selskabets klausuler.   

Diversitet

Tidlig kontraktinvolering

Metroselskabet afsøger løbende mulighederne for at understøtte målsætningen om øget diversitet og inklusion ved f.eks. at sætte krav til, at indretningen på byggepladsen fungerer optimalt for alle ansatte og at der arbejdes aktivt med inklusion i beskæftigelsen. 

Lærlinge på metrobyggeriet

Metroselskabet har som mål, at der skal være praktikpladser til så mange lærlinge som muligt på metrobyggeriet samtidigt med at det skal være nogle kvalitetsmæssige gode praktikforløb, og at der arbejdes med bred og inkluderende rekruttering. Der stilles ikke krav til flere praktikpladser end, at der tages hensyn til den enkelte lærlings uddannelse. Der vil derfor ikke være plads til flere lærlinge, end det enkelte arbejde giver plads til, så kvaliteten på uddannelsen ikke forringes. 
Design
Emmisions

Emissionsfri arbejdsmaskiner

I samarbejde med CO-PI og flere bygherre i Danmark har Metroselskabet i 2023 underskrev en hensigtserklæring om en omstilling til emissionsfrie bygge og anlægsmaskiner. Udover CO2-regnskabet kan emissionsfri maskiner minimere luft- og støjkvalitet og forbedre nær og arbejdsmiljø til gavn for borgere og medarbejder.  

Få overblikket over Metroselskabets arbejde med CSR siden optagelsen i FN’s Global Compact

CSR-rapporter fra de forgående år:
- Bæredygtighedsrapport 2022
- CSR-rapport 2021
- CSR-rapport 2020
- CSR-rapport 2019
- CSR-rapport 2018
- CSR-rapport 2017
- CSR-rapport 2016

Læs Metroselskabets
bæredygtighedsrapport for 2022

Bæredygtighedsrapport 2022
Metroen ved DR byen

Sikkerhed og arbejdsmiljø

Læs om sikkerheden på metrobyggeriet
cnbvcbcv