Vi borer underjordiske tunneler i Sydhavn

19. maj 2020

I 2024 åbner M4 Sydhavn med fem nye metrostationer. Siden december har to kæmpestore tunnelboremaskiner boret de tunneler, som metrotogene skal køre passagerne frem og tilbage i i fremtiden.

 

I januar lød startskuddet for tunnelboremaskinerne Inge og Olivia, og de begyndte at gnave sig gennem undergrunden.
Tunnelboremaskiner består af et stort borehoved, som gnaver sig gennem undergrunden og transporterer det materiale, de gnaver sig igennem, fra hovedet og længere ned ad ”kroppen”, hvorefter det transporteres væk, så det kan bruges andetsteds. F.eks. blev det materiale, der blev udgravet under Cityringen, brugt til at udfylde Nordhavn. Her kan du se en animationsvideo, der viser, hvordan en tunnelboremaskine virker. 
Maskinerne er cirka 140 meter lange inkl. forsyningsvogne og vejer i alt cirka 600 ton.

 

Tunnelgennembrud på Sluseholmen

Begge maskiner startede på Enghave Brygge og har siden boret mod syd til Sluseholmen via Mozarts Plads til Ny Ellebjerg. Herefter tages de op og fragtes retur til den sidste etape, hvor der bores fra Enghave Brygge og nordpå til Havneholmen og endelig det sidste stykke til afgreningskammeret, som forbinder M4 Sydhavn med M4 Nordhavn og M3 Cityringen.
Inge er den første maskine, der brød igennem til den næste station på linjen, Sluseholmen, og det skete i april.
Maskinerne skal i alt anlægge to tunneller af cirka 4,5 kilometers længde. Ifølge planen skal tunnelborearbejdet være afsluttet i første kvartal 2021. 

 

5 stationer i Sydhavn

M4 Sydhavn har fem stationer og er anden etape af M4, hvoraf første etape åbnede i marts med otte stationer .
Stationerne i Sydhavn er de første metrostationer i Danmark, der bliver udsmykket af kunst på hele stationen. Fem anerkendte kunstnere er udvalgt af Statens Kunstfond og har fået den store opgave at integrere deres kunst på hele stationen. Det er et stort arbejde, og flere af dem er allerede gået i gang. Se f.eks. denne film om kunstneren, der udsmykker Mozarts Plads station, Christian Schmidt-Rasmussen. Han maler alle vægpanelerne på stationerne i en dybsort farve med abstrakte motiver, der binder det gamle og nye Sydhavn sammen.

Maskinernes dåb

Det er en gammel skik, at tunnelboremaskinerne bliver døbt ved en ceremoni af en gudmor, inden de begynder deres jomfrurejse. Navnene Inge og Olivia blev fundet, efter at borgere i Sydhavn og andre interesserede havde indsendt deres forslag til navne, som herefter blev diskuteret og udvalgt af et panel.

Maskinerne er opkaldt efter Inge Lehmann, der var geofysiker og opdagede jordens kerne for mere end 100 år siden og Olivia Nielsen, som var en fremtrædende figur i fagbevægelsen i 1800-tallet og også har fået en vej opkaldt efter sig i Sydhavn.