Tunnelboremaskine bryder igennem til stort trafikalt knudepunkt

21. december 2020

I weekenden brød den sidste tunnelboremaskine i Sydhavn igennem til den kommende metrostation ved Ny Ellebjerg. Stationen bliver et af de største trafikale knudepunkter i Danmark, når den nye metrolinje M4 Sydhavn åbner i 2024.

Tunnelboremaskinen Olivia, som borer tunnelen til den nye metrolinje M4 Sydhavn, brød i weekenden igennem til den kommende metrostation ved Ny Ellebjerg. Dermed har maskinen sammen med den anden tunnelboremaskine, Inge, forvandlet knap 3,5 kilometer af hovedstadens undergrund til ny metrotunnel, og de første stationer på strækningen, Enghave Brygge, Sluseholmen og Mozarts Plads, er nu forbundet med Ny Ellebjerg.

”Den kollektive trafik i hovedstadsområdet skal være et finmasket net, så det er nemt at komme fra den ene ende af byen til den anden. Når metroen til Sydhavn åbner i 2024, vil Ny Ellebjerg blive endnu et trafikalt knudepunkt i København, hvor metroen bliver forbundet med S-togs- og regionaltogslinjerne. Det vil gøre det nemmere og hurtigere at komme ind og ud af hovedstaden og rundt i byen”, siger transportminister Benny Engelbrecht.

De fem nye metrostationer i Sydhavn bliver en udvidelse af den eksisterende metrolinje M4, som går fra Orientkaj i Nordhavn ind over City. Når M4 Sydhavn åbner i 2024, bliver den sydlige del af København koblet på metronettet, og turen fra Ny Ellebjerg til Rådhuspladsen vil blot tage 10 minutter. Den nye metrostrækning bliver 4,5 km. lang og får ca. 9 millioner passagerer om året.

”Metrolinjen til Sydhavn er københavnerhistorie. I alt for mange år har Kgs. Enghave og Sydhavnen været afkoblet fra resten af byen. Men det er snart slut, når M4 åbner og gør det let for alle københavnere at komme til og fra de dejlige boligkvarterer ved vandet og ved Mozarts Plads og til det store grønne område, som Valby Parken og Sydhavnstippen udgør. Med tunnelgennembruddet runder vi et vigtigt hjørne”, siger Københavns overborgmester, Lars Weiss.

Boremaskinen Olivia får nu et kort og tiltrængt hvil på bunden af skakten, hvor den skal gennemgå en række servicetjek, inden den hejses op og køres tilbage til Enghave Brygge, hvor den – sammen med søstermaskinen Inge – skal bore den sidste del af tunnelstrækningen til Havneholmen. Hele strækningen mellem Enghave Brygge og Ny Ellebjerg er dermed afsluttet, og tilbage er ca. 900 meter på strækningen mellem Enghave Brygge og Havneholmen.

”Med tunnelgennembruddet til Ny Ellebjerg har vi nået en vigtig milepæl på projektet. Vi er nu mere end halvvejs i udgravningen af tunnelstrækningen på M4 Sydhavn, som skal kobles til M3 Cityringen. Dermed er vi et stort skridt videre i arbejdet med at skabe et sammenhængende metronet til gavn og glæde for hovedstadens borgere, virksomheder og gæster”, siger Metroselskabets bestyrelsesformand, Jørn Neergaard Larsen.

 

Fakta om M4 Sydhavn

  • Metroselskabet og entreprenøren T3L er i fuld gang med at anlægge fem nye metrostationer i Sydhavn.
  • Stationerne bliver en del af den nye metrolinje M4, som går fra Orientkaj i Nordhavn ind over City og videre til Sydhavn.
  • Sydhavnsstrækningen bliver 4,5 km lang og får ca. 9 millioner passagerer om året.
  • Med M4 Sydhavn bliver der skabt et endnu stærkere kollektivt trafiknet, der skal mindske trængsel og øge mobiliteten i hovedstadsområdet.

. Fakta om Ny Ellebjerg station

  • Ny Ellebjerg er en af de fem kommende metrostationer i Sydhavn, som åbner i 2024.
  • Med metroen til Sydhavn får de mange pendlere let og hurtig adgang til metronettet fra Ny Ellebjerg Station.
  • Stationen vil ligge tæt på S-togs- og regionaltogslinjerne og udgøre et af de største trafikale knudepunkter i Danmark i fremtiden.

Fakta om tunnelboremaskinerne

  • De to tunnelboremaskiner i Sydhavn, Inge og Olivia, er metrobyggeriets største maskiner.
  • De har en kampvægt på godt 600 ton og en længde på mere end 140 meter.
  • Nogle af maskindelene er så store, at de er blevet transporteret gennem byen om natten af hensyn til den øvrige trafik.
  • Tunnelboremaskinerne borer fra Enghave Brygge til Ny Ellebjerg. Derefter hejses de op og køres tilbage til Enghave Brygge, hvor de skal bore den sidste tunnelstrækning til Havneholmen.

 

Yderligere information:

Metroselskabets kommunikationsafdeling: Mail: presse@m.dk / Telefon: 72 42 49 01